Podobnost čistě náhodná aneb Report z Dolního Újezda

21.06.2014 09:37

 

Odpoledne 20. 6. 2014 jsem na základě dohody s naším východočeským kolegou Ing. Petrem Tichým absolvoval první vzdálenější přednáškový výjezd do Dolního Újezda u Litomyšle. Z Brna do Svitav jsem vyrazil rychlíkem za pěkného počasí a kochal se krásami přírody podél řeky Svitavy. Petr mě se svým silným, rychlým a pohodlným přibližovadlem čekal na nádraží. Nejprve mne zavezl k okraji města, kde při výpadovce na Brno má své sídlo a útulnou krčmičku náš monarchistický kolega JUDr. Láďa Hubený a byl jsem seznámen s ním, s jeho chotí a synem Janem. Dostali jsme na přivítanou dobrý hovězí vývar s nudlemi, dva řízky velikosti menšího letiště a bramborový salát. Já si s domácím pánem dal i pivko. Sblížení s vrstevníkem a souvěrcem Láďou proběhlo rychle. Přeprava Petrovým autem přes Litomyšl do Dolního Újezda (jeli s námi i Láďa a Jan) se ukázala poněkud dobrodružnou, protože nad tamním regionem pršelo, místy silou přívalové přeháňky a  málem nás při tom smetl ze silnice jakýsi silniční pirát.

 

Dolní Újezd je velká a krásně upravená obec, za jejíž kostel se hřbitovem, rathaus, školu a dům s pečovatelskou péčí by se nemuselo stydět leckteré mnohem větší město. Onen pečovatelský dům je hned za místním muzeem, kterému Petr šéfuje. Muzeum uvidím příště, protože tentokrát opravdu nebyl čas. Právě v tom pečovatelském domě, ve společenské místnosti se konala má přednáška. Přišlo cca 40 návštěvníků, převážně středního a staršího věku včetně skoro desítky žen. Vzhledem k nevlídnému počasí to bylo úctyhodné a velmi mi to celkovou přívětivou atmosférou připomínalo Orlovnu v Křenovicích. Chyběla jen účast místního kněze.

 

Od 17. do 18. hodiny jsem se věnoval výkladu vývoje situace od Sadové 1866 po konec 1. světové války, samozřejmě s menší detailností, než když se tato přednáška provádí tematicky děleně. Další hodinu byla beseda k tématu, velmi bohatá na dotazy a místy i dost náročná na jejich zodpovězení, což svědčilo o mimořádném zájmu o tuto problematiku. Někteří by rádi besedovali i mnohem déle, ještě po oficiálním ukončení. Z vyjádření přítomných a několikerého potlesku mohu mít jako lektor oprávněný pocit dobře vykonané práce a rád se tam vrátím i v budoucnu a s jinou tematikou, vždy však jemně nastiňující monarchisticko-křesťanský přístup. Na dny 8. až 10. srpna již mají dokonce vyplakátované Vzpomínkové akce na 100. výročí zahájení 1. světové války s tím, že v neděli 10. 8. 2014 bych měl mít od 14 hodin zhruba hodinový výklad k okolnostem blahořečení JCKV Karla I. Rakouského ve zdejším kostele sv.Martina, po kterém bezprostředně naváže mše svatá. Na konkrétních organizačních detailech se ještě domluvíme s kolegou Petrem.

 

Cestou zpět jsme se ještě na chvilku zastavili u Ládi ve Svitavách a pak mě Petr hodil na nádraží. Krátce po 20. hodině jsem opustil tuto část „Východočeského kraje“, jehož okraj zasahuje na historické území Moravy, což Svitaváci vnímají jako smutné dědictví po letech totality. S Petrem a Láďou jsme se dohodli, že včerejší akci budeme vnímat jako věcný přínos Sdružení monarchistů Brno k tamní kulturně-historické osvětě. Inu, každá monarchistická složka v tomto státě se prezentuje tak, jak umí a jak to považuje za potřebné...

 

Dr. Luděk Šubert

Sdružení monarchistů Brno

—————

Zpět